Maak kennis met bestuursleden

Eszter Frauenholz

Als musicus met Oost Europese roots is Eszter de initiator en drijvende kracht van Stichting Soloveyko. Zij leeft in Arnhem met Mark en kinderen en is violiste bij Phion, Orkest van Gelderland en Overijssel.

“Geboren als Hongaars-Duitse in Roemenië, behorende tot twee groepen van etnische minderheden, heb ik een sterk besef van culturele verscheidenheid en verbinding. Ik ben in uitersten van Europa opgegroeid: in de donkere jaren 70/80 in het communisme in het Oosten, vanaf 1985 in het vrije Westen (Duitsland en Nederland). Bekend maakt bemind, aldus wil ik culturele verbindingen creëren.”

Jacinta Molijn

Jacinta is vanaf het begin betrokken geweest bij de activiteiten die later ondergebracht zijn bij stichting Soloveyko. Als musicus en organisator van kamermuziekconcerten deelt zij de uitgangspunten en waarden van de stichting. “De concerten zijn zoveel meer dan alleen bijzondere muzikale ontmoetingen van musici uit diverse culturen. Naast het eigene dat iedere musicus meebrengt, overheerst het gevoel: “Waarom kenden wij elkaar niet eerder?”

Alexej Pevzner

Alexej is een musicus in hart en nieren. Als violist en dirigent met veel ervaring is hij onder andere lid van de artistieke commissie van Phion – het orkest van Gelderland en Overijssel.

“Een concertserie programmeren in een vak apart. Je moet rekening houden met veel factoren, zoals de persoonlijke voorkeuren van musici, progamma-beleid van de concertzalen en veel meer”.

Alexej is verantwoordelijk voor de artistieke visie binnen de Stichting Soloveyko.

Henny Kromhout

Henny is al meer dan 50 jaar actief in de amateur muziekwereld. Hij is sinds 1973 fluitist in Arnhem Sinfoniëtta en hij maakt deel uit van het trio Nadaillac, bestaande uit piano, cello en fluit. Henny heeft veel bestuurlijke ervaring, zowel vanuit zijn werk als planoloog en belangenbehartiger als vanuit het vele vrijwilligerswerk dat hij heeft gedaan. Hiermee bouwde hij ook een groot netwerk op, dat nu in de Stichting Soloveyko goed van pas komt. Via dit netwerk is Henny in contact gekomen met de musici uit Oekraïne. Hij organiseerde inmiddels diverse concerten voor hen en hij heeft als voorzitter van Arnhem Sinfoniëtta (tot juni 2023) twee benefietconcerten door dit orkest voor Oekraïne kunnen uitvoeren.

Het organiseren van benefietconcerten voor Oekraïne, door musici uit Oekraïne is fijne inspanning, waarmee Henny iets meer kan doen dan alleen toekijken.

Mark Tuente

Opgegroeid als “grenskind” in een letterlijke mengelmoes van Europese identiteiten is Mark zich bewust van sterke culturele verschillen, maar vooral ook van de kans die culturele verscheidenheid met zich meebrengt. Een kans om van elkaar te leren, om met behoud van eigen identiteit de verbinding met elkaar als mens te zoeken. En er is geen beter medium voor het creëren van die verbinding dan de kunst. Mark woont met Eszter en kinderen in Arnhem. In het dagelijks leven is hij consultant en medeoprichter van een consultancy onderneming in Frankfurt am Main, Duitsland. Binnen Stichting Soloveyko houdt hij zich vooral bezig met niet-muzikale zaken, zoals de (financiële) administratie en verslaglegging.